De Gebze-Halkalı-spoorweg is officieel geopend, en wordt gezien als de belangrijkste verbinding die deel zal uitmaken van de transportsystemen van Istanbul en het verkeer aanzienlijk zal helpen verlichten - TurksePers.nl
De Gebze-Halkalı-spoorweg is officieel geopend, en wordt gezien als de belangrijkste verbinding die deel zal uitmaken van de transportsystemen van Istanbul en het verkeer aanzienlijk zal helpen verlichten - TurksePers.nl

De meest bevolkte stad van Turkije, Istanbul, is getuige geweest van de voltooiing van het langverwachte Marmaray-project. De bestaande suburbane spoorlijn werd vernieuwd met een tunnel die de door de Bosporus gescheiden delen met elkaar verbond. Uiteindelijk zijn alle delen van het project dinsdag in gebruik genomen.

De lijn, uitgebaat door de Turkse Staatsspoorwegen (TCDD), werd geopend tijdens een ceremonie in de wijk Kartal aan de Aziatische kant van Istanbul. President Recep Tayyip Erdoğan nam de bestuurdersstoel op de eerste officiële trein vertrekkende van het station Kartal. Voormalig voorzitter van het Parlement en premier Binali Yıldırım, de partij van de regerende Partij voor Recht en Ontwikkeling (AK-partij) die kandidaat is voor Istanbul bij de aanstaande 31 maart lokale verkiezingen die 14 jaar als minister van Transport hebben gediend, vergezeld door Erdoğan, samen met minister van Transport en Communicatie Cahit Turhan en zijn voorganger Ahmet Arslan.

“Deze lijn, de drukste en meest drukbezochte route in Istanbul, zal 75.000 passagiers per uur en 1,7 miljoen passagiers per dag vervoeren. Met andere woorden, deze spoorlijn in de voorsteden zal passagiers vervoeren die normaal 100.000 voertuigen nodig zouden hebben,” zei Erdoğan.

Istanbul is naar een geheel nieuw niveau gebracht, niet alleen in het transport maar ook qua drinkwater, luchtkwaliteit, het schoonmaken van de Gouden Hoorn (Haliç), zonering en groene ruimten. Erdoğan zei: “Godzijdank, onze inspanningen worden terugbetaald door Istanbul de meest populaire stad ter wereld te maken, dit is de reden waarom Istanbul vorig jaar door evenveel toeristen werd bezocht als zijn bevolking [15 miljoen], hoewel dit aantal ver beneden het potentieel van Istanbul ligt. Wij zijn vastbesloten Istanbul van de achtste plaats te tillen naar de top 3 meest bezochte steden in de wereld. ”

De president merkte op dat de 10 districten in Istanbul in staat zouden zijn om deze lijn te gebruiken, wat de congestie op de bruggen over de Bosporus en het historische schiereiland aanzienlijk zal verminderen.

Het oostelijke en westelijke deel van Istanboel verbindt, Marmaray-spoorweg in de voorsteden opent volledig
Met een reguliere lijndienst die 43 stations bestrijkt, duurt het slechts 115 minuten (1 uur en 55 minuten) voor een trein die vertrekt vanuit het noordwesten van Kocaeli’s Gebze-district naburig Istanbul, het oostelijke eindpunt van de Marmaray, om Halkalı te bereiken, het westelijke eindpunt van de lijn in de Küçükçekmece district aan de Europese kant. De vorige route duurde bijna 3 uur, inclusief het oversteken van de Bosporus met een veerboot tussen het Aziatische eindpunt Haydarpaşa en het Europese eindpunt Sirkeci.

De 76,6 kilometer lange Gebze-Halkalı-spoorlijn omvat de 13,6 kilometer lange Marmaray, een intercontinentale metro die de Aziatische en Europese kanten van de stad met elkaar verbindt via een onderwatertunnel onder de Bosporus. Marmaray serveert sinds 2013 twee stations aan de Aziatische en drie aan de Europese kant.

De lijn heeft momenteel verbindingen met de M1A, M1B, M2 metrolijnen op het Yenikapı-station, de T1-tramlijn op het Sirkeci-station, de M5-metrolijn op het station Üsküdar, de M4-metrolijn in Ayrılık Çeşmesi en de İçmeler-stations en de Metrobus-lijn op het station Söğütlüçeşme. In de toekomst zullen zes andere metrolijnen verbindingen hebben met Marmaray. Het heeft ook verbindingen met de zee in verschillende haltes, waaronder Bakırköy, Sirkeci, Üsküdar, Bostancı, Kartal en Pendik.

Erdoğan sprak trots uit dat 300 van de 440 voertuigen die op de lijn zullen opereren in Turkije zijn vervaardigd. Hij merkte op dat tot op heden ongeveer 1,4 miljard euro ($ 1,58 miljard) werd uitgegeven voor de lijn.

Samen met de 63 kilometer lange lijn is het 170 kilometer lange spoorwegsysteem van Istanbul verhoogd tot 223 kilometer. Erdoğan merkte op dat ze ernaar streven dit aantal te verhogen tot 500 kilometer in de eerste fase en tot 1.100 kilometer later.

IRON SILK ROAD
Een ander kenmerk van de lijn is dat het de Istanbul-poot van de Iron Silk Road vormt die zich uitstrekt van Londen naar Peking, zei Erdoğan, eraan toevoegend dat treinen die Londen verlaten de lijn naar Peking zullen gebruiken.

Hij merkte ook op dat hogesnelheidstreinen Pendik niet langer als laatste halte zullen gebruiken, maar ze zullen doorgaan tot Halkalı.

Na de openingsceremonie zette president Erdoğan zijn bijeenkomsten voort voor de lokale verkiezingen in Küçükçekmece, Avcılar, Beylikdüzü en Büyükçekmece. In Küçükçekmece zei Erdoğan dat via het spoorwegproject niet alleen de twee zijden van Istanbul met elkaar verbonden waren, maar ook de twee continenten, Azië en Europa.

“We zullen doorgaan met het begroeten van zowel Küçükçekmece als Istanbul na de verkiezingen,” voegde de president eraan toe.

Ondertussen, in zijn verklaring eerder deze week, zei minister Turhan dat 63 kilometer dubbele lijnen en bestaande stations, bestaande uit de 43,8 kilometer lange verbinding van Ayrılık Çeşmesi naar Gebze aan de Aziatische kant en de 19,2 kilometer lange lijn van Kazlıçeşme naar Halkalı aan de Europese zijde, zijn verwijderd. Alle infrastructuur en stations zijn herbouwd als onderdeel van het project dat de reistijd tussen de twee lijnen tot 115 minuten vanaf 185 minuten zal verkorten.

“Alle infrastructuur en stations zijn herbouwd om drie lijnen op dezelfde route mogelijk te maken.De Marmaray-treinen zullen twee lijnen in het noorden gebruiken uit de drie nieuwe lijnen die moeten worden aangelegd. De werking in de voorsteden zou kunnen worden geactualiseerd volgens de metrostandaard op twee lijnen. De derde lijn in het zuiden zal worden gebruikt door intercity-reizigers- en goederentreinen en hogesnelheidstreinen. Er zijn tien zijspooreenheden gebouwd om de tweezijdige hogesnelheidstreinoperatie op deze lijn te verzekeren, “zei Turhan.

Ervan uitgaande dat 38 nieuwe stations zijn gebouwd, 27 aan de Aziatische kant en 11 aan de Europese kant, merkte Turhan op dat zeven van hen (Gebze, Pendik, Maltepe, Bostancı, Söğütlüçeşme, Bakırköy en Halkalı) intercitytrein-suburbane trein zouden zijn overdrachtstations.

De andere 31 stations zullen alleen Marmaray-treinen bedienen als voorstedelijke stations. Hij voegde eraan toe dat twee viaducten, 27 wegonderdoorgangen, 29 voetgangerstunnels, 21 snelwegviaducten, 12 voetgangersviaducten, 19 rivierovergangsbruggen en 60 duikers zijn herbouwd.

Volgens Turhan zal, als onderdeel van het project, dat dit jaar met passagiersvervoer begint, de hogesnelheidstrein van Gebze-Halkalı gereed worden gemaakt en in gebruik worden genomen, samen met de hogesnelheidstrein Ankara-Istanbul. Zo zal een hogesnelheidstrein vanuit Ankara Istanbul bereiken en kunnen stoppen in Gebze, Pendik, Maltepe, Bostancı, Söğütlüçeşme, Bakırköy en Halkalı.